Fund Price

Sunday, June 28, 2009

Tips2 interview and guide

Interview tips and guide

Aku dah pergi byk interview utk mencari kerja…..seronok rupanya interview nih…….mula2 rasa stress gak sbb x tau ape nak bt waktu interview…but after byk kali interview……mcm perkara biasa dah…..mcm2 type interview……tgk company apa yg ko pegi……..ada yg kena bt presentation….ada yg kena technical problem….ade kena test……kirenye kadang2 x expect gak apa yg ditnya.

Aku start mencari kerja after Raya…maklumlah setelah lama x beraya kat kampong..so nak le raya puas2…..x nak kacau ngan interview waktu bulan pose……waktu raya semua…x best le….so after raya aku pun dgn struggle le cari job…..mcm2 guna nak cari….first tuh guna jobstreet……tapi ku rasa jobstreet skrg ade problem…maybe sbb comp mcm mls nak check guna jobstreet since terlampau ramai org apply…..so cara paling berkesan nak applyaku rasa kena apply terus ke website company tuh…….email HR dia Tanya……pergi career fair….walk in interview……or drop je resume……cara2 nih lebih cpt berbanding ngan jobstreet…..so sesape yg blur2 nak cari kerja try le cara2 niih….pasal career fair try register kat jobs.com ke ape….tuh ok gak…ape2 info dia akan email about career fair…..so kena alert le…….kalau ko tunggu jobstreet mmg lambat le…pastuh x tentu lagi dia nak pilih

Setelah ku apply mcm2…..aku rasa nak dpt interview pun sometime giler susah….so bila ko dah dpt mner2 je interview pergi je dulu……dah dpt nanti semua baru choose……lagipun it is good chance to learn how you should present yourself…..speaking2……..aku byk belajar dari first interview le…pastuh baru yakin ckit…….so ku nasihatkan kalau dpt je pergi je…..makin byk interview kamin confidence…pastuh interview nih mcm2…..dulu aku blur2 pening gak…..so satu lagi pasal nak dpt interview susah…so far in my opinion……kata abg2 senior aku kat iowa….diorg x tgk cgpa is totally wrong……waktu ku pg career fair….the first thing dia tgk dlm resume is your cgpa….pastuh baru tgk activity pe ko bt…dan selalunye requirement diorg mesti cgpa 3.0 above….even nak jadi PTD….so tgk nasib gak le…..kadang2 diorg ok je….tapi reality mmg bwh 3.0 susah giler ko nak dpt interview…bukan kerja…..interview….so kalau susah sgt nanti…..ko nak guna cara kotor ckit…nih bila ko rasa jln buntu….kira mcm nak first interview…nak try….ko tulis je cgpa ko 3.01 or 3.00….InsyaAllah dia akan panggil ko interview….and don’t worry almost all company do not look your transkrip. Dia nak first impression je kat ko…But if your result gempak giler babi pun company pun mls nak ambik….coz dia mls nak interview bdak2 mcm nih..sbb selalunye diorg fikir x akan kekal….dan tunggu opportunitiy lain specially oil & gas……….so sometimes ko akan rasa apesal le ko x dpt invite for invitation but org lain blh dptsedangkan result is slightly better…..this common berlaku….uncle ckp biasa le tuh….it always happen to company yg biasa………kiranya mcm x besar sgt…..but company besar2 mmg cari good cgpa at least minimum 3.0 above……. tapi kalau cgpa ko 3.2 above and average…….peluang ko cerah sama ada company biasa mahupun company besar……..InsyaAllah senang ko dpt interview….tapi if you local student…..maybe you will need a very good cgpa……….diorg nak nk kelebihan ko berbanding ngan bdak overseas…..honestly ku ckp…..budak localngan budak overseas lbih kurang sama je….or maybe budak local gempak lagi…kelbihan kitaoorg Cuma pengalaman dan pemikiran agak lain sedikit………nih dari pengalaman aku..it could be wrong…..then, after you get the interview you can say “result x penting untuk cari kerja”…..diorg x kan tgk result dah….diaorg akan tgk penampilan diri….personaliti….how you show your strength…..

Antara interview yg aku pergi

Motorola….first interview…..x de response langsung…so kalau x de tuh fhm2 le…interview nih 2 panel…..seorg engineer…seorg HR……HR org melayu…so x payah risau sgt soklan2 dia selalu ok je…tapi yg Engineer nih mcm gempak je…so dia tanya aku mcm2 soklan….mula2 ok le senang…technical problem mcm situation……ku rase dpt le jwb dgn ok2 mula2 tuh…but terlampau byk dia tnye sampai aku blur giler babi…since aku x study pun soklan2 technical problem….thrmo, physics, manufacturing, so aku lupa jugak le term2..so teruk gak le soklan2 dia….aku x sempat study coz ku baru balik dari Kelantan….esok tuh dah kena pg interview….so aku gamble je le..sbb fikir nak cari experience….








Aku dpt gak interview from Panasonic, ngan huntsman…..x pergi sbb panasonic tuh ku pg Kelantan……yg huntsman tuh aku kat KL…..mcm mner le ku nak pg Terengganu since hari tuh le jugak birthday bapak aku…..whatever it is…family is more important…..

2) aku pg career fair…byk gak ku walk in interview…antaranya…scomi, petronas, optimal, ade yg ku lupa nama dia….blh tahan gak le…tapi petronas skrg x hire org…just nak cari bakat2 je……so Alhamdullilah ku dpt second interview ngan scomi….pastuh dpt invite interview sime darby…..next week tuh pun dpt invite pg perodua…..

3) perodua……….mula2 dia suh isi form…..pastuh ade tst…dlm 60 soklan..kena jwb 20 minit…so get ready le study dulu….pastuh interview…so ini biasa interview….nak tau blh search internet soklan2 common. Dpt second interview……ku x tau org lain…but graduate overseas seem asking whether you willing or not working with perodua….but graduate local mcm ade tnye project2 gak… so I am lucky…..Alhamdullialh ku dpt gak interview…skrg kena start keja isnin nih…..menurut sumber dipercayai….nama ku antara nama x consider since result yg agak gempak….diorg mls plak nak hire aku…alhamdullilah…ade rezeki

4) scomi…..the interview is nice….dia x de pressure2……no technical problem…dia just nak tau personality ko je….kiranya ko ade personality yg dia nak..ko should be ok..but ku x dpt le…but bangga gak le sbb ku dpt sec interview since yg dtg ari tuh pun semua gempak2…byk graduate UK ngan US.. challenging gak nak dpt…..for this interview ku rasa maybe cara dia sama mcm first interview shell….dia nak tau personality….n discuss pe2 topik ke ape…ku x apply lagi shell….sbb ku nak ade experience dulu…cuak gak nak apply takut x leh handle berhenti syg gak..so ku tunggu dulu….

5) sime darby……first interview lebih kurang sama je mcm Motorola…but since ku dah ade experience dpt gak le jwb ngan confidence……teruk gak kena hentam ngan manager india tuh….then alhamdulilah dpt second interview…..kena bt presentation why sime darby should hire me depan senior manager…..diorg nih mmg ganas2…..main lepas je ckp…..this intiview called provoke interview…diaorg akan bt ko sakit hati…mmg mcm2 perkataan keluar…..tuh le aku rasa kena hentam giler babi…..btui ckp abg radzi…….semua ko ckp salah……hihihii..kalau nak dpt tip blh bagi comment2 nanti

Alhamdulliah ku dpt shirlisted gak join sime darby…..

6) Ranhill…..aku pergi interview kat KL…..aku mmg x suka sgt kerja kl nih…..jammed……tension suit….interview nih ko bagi 3 soklan…..pertama dia suh ko design satu layout project gunakan autocad dalam msa 20 minit…..damn ku ckp dlm hati….ku dah lupa mcm mner nak guna….hahahaha….x terfikir ade gak kena interview mcm mnih…….second…..tanye teori….ape teori tuh applied dlm kehidupan harian…….ketiga ape kelebihan yg ade berguna utk company….kena jwb dlm essay 500 words……dlm 20 minit……bile dpt com ku hentam giler babi…try to remember balik mcm mner guna….pening gak….

Then after a week…bos tuh or Ir engineer tuh call ku dia ckp you have been offered to join us…..dia ckp dia tau you mesti ade byk tawaran nak consider….so dia explain le ape benefit semua….syarikat dia bagus semua…..kalau x berminat dia nak kasih org seterusnya….damn…bangga plak aku…so dlm byk2 dia pilih aku…..but….after thinking pjg….ptg tuh ku call balik dia ….ckp le can give other candidates…thanks for your offer…..alhamdullilah ade rezeki gak….

7) PTD…honestly ku x minat gak jawatan kerajaan nih2…..leceh le…bagi ku mcm x berkembg je…nih my opinion….dia punya interview is far easier than others……Cuma terlampau protocol….formal…ku agak bosan waktu interview dia…maybe baru balik dari johor…penat….kena tunggu interview pun sampai 4 jam…tghharibaru masuk…..i think interview just being confident with answer dan cuba berckp….InsyaAllah akan dpt….kalau ade rezeki x kemana…..

8) UTP…ku ade apply nak sambung master dekat UTP recommend by lecturer from utp jugak…so agak senang nak dpt since ade recommendation nih….dia tgk result…interview ckit aku….suh cpt apply coz tarikh application dah tutup dah…dia suh bt proposal semua..bincg ngan lecturer…..yg best nye sambaing sini fully support by utp….jadi GRA dan dpt elaun 1650 sebulan…byk tuh utk sambung mastr…..blh terus sambung phdoverseas kalau nak..if not mistaken…x de bonding ngan UTP….susah tuh nak dpt sambung belajar……org nak belajar siap kena bt loan lagi….aku alhamdulliah rezeki murah…kalau nak dpt support from utp…..

Aku mcm dah penat tulis…..satu lagi note…..before interview…make sure you study betui2 company tuh…nanti tnye Nampak ckit kita interested nak join company tuh….this is very important…..dan harap sesape masuk blog nih…sila bagi comment supaya kita dpt share serba sedikit pengalaman kita…since ku pun mencari pengalaman jugak….dpt share2 info akan bantu bdak2 fresh graduate mcm aku nih….dulu aku blur2 nak pg interview…so sesape dpt masuk nih…dan rasa membantu utk dia interview….silalah bagi comment ckit….maybe blh share serba sedikit dia nye pengalaman….

Sekian, adios..

No comments:

Post a Comment