Fund Price

Wednesday, July 1, 2009

business

Business

Topik utk perbincangan….org kata business ni kalau bt untung dia masyuk….byk bersembang pasal org yang dah bt tu dah buat ni…dah Berjaya…..tapi kebykan org terutama melayu pandai berckp je….tapi tindakan tak ada….perasaan takut rugi….main belasah nak bt business…..x ingin mencuba…..perkara biasa….

Actually selama hampir 8 bulan balik Malaysia….ku study business ape nak bt kat Malaysia….ade pelbagai idea….tapi bila nak bt….byk betui halangan dia….mmg business nak start mmg susah….overhead cost kena consider…bila blh untung…nak bt loan…..market kat mner…cm ne strategy….tapi kbykan aku tnya org…aku nak bt business…tapi tau business ape….

Aku nak bagi dulu tips kat org2 mcm ni….kalau kob betui2 nak buat business….ketahanan diri mesti ada…jgn cepat give up….usaha ko commitment ko kena 100%.....kalau tak jgn harap ko nak berjaya….

Satu hal lagi…org kita ni nak duit cara senang……kalau blh labur mner2…nanti goyang kaki dpt duit….kalau blh nak riban2……tuh yg ade scheme cpt kaya semua tuh…sbb ade golongan mcm mni le….golongan yg x nak usaha…tapi nak duit….enjoy…aduhai lemah btui le org mcm ni…..

Kenapa aku nak buat business???ok…aku nak beritahu…..dlm tpt aku kerja skrg ni…ramai giler engineer buat business….mcm2..insurance, MLM, kedai sendiri le…sbb ape??? Sbb mmg duit gaji engineer ni x cukup…..ini antara sedar x sedar….sbb ku nampak ade org sedar umur 31…dia kata dia agak menyesal waktu muda enjoy…bila dah kahwin semua…baru tau nak menyimpan pun susah….hidup blh le…nak senang tu x de le…tuh engineer 7thn bekerja….pangkat yg agak tinggi tuh…so skrg sedar..dia bt business …senang je nak beza org buat business…mcm bos aku….ade 2 bos…..satu bos mampu pakai Mercedes seorg pangkat lagi tinggi….tapi x mampu lagi pakai…ssbb apa? Sbb bos yg pakai Mercedes mmg bt business…aku x tau dia bt pe…….

So sbb aku sedar…kalau ku kerja siang mlm pun…mmg x berbaloi kerja…..dlm hidup ni ko memerlukan mcm2….keta, rumah, semua benda tu mahal2….org kata mmg berhutang seumur hidup le hidup kat Malaysia….tapi bagi aku benda2 ni semua ada cara nak elak hutang…..tapi semua org x nampak..sbb fikiran sempit…aku ada share pendpat aku kepada few member….yg bt business ngan aku…dia kata positive ape ku fikir….x terfikir ada cara nak elak hutang…tapi tu le….semua benda ko kena ade planning….nak berjaya dlm business pun ko kena ade good planning…kalau tak..mmg payah le….

Next time aku nak citer pasal mcm mner patut ko handle duit ko….pastuh pasal career hidup ko..kat Malaysia….fikiran student belajar pandai2 nak jadi engineer ngan doctor…actually benda tu silap…byk lagi peluang ade kat Malaysia ni…nanti ku ceritakan…act aku blh simpulkan kerja engineer ni mmg professional…tapi dari sudut pandangan lain mcm tukang sapu jugak….zaman kapitalis…..ok le ade masa ku citer….adios

1 comment: