Fund Price

Thursday, July 2, 2009

why side income

Salam…

Aku still nak ckp pasal business sambil promosi perniagaan internet group kami ini….Org bertanya kenapa bt benda ni….OK le….aku dah study byk pasal market Malaysia ni……dah ramai org bt business……ada rugi ada berjaya….org kata nak berjaya kena ikut path org berjaya bt….but aku study kedua2nya…..sbg contoh tpt kerja aku…pelbagai business telah dijalankan…tnya kenape berminat bt ni…kenpa mcm tu…..so dlm sesuatu business kalau nak berjaya…kita kena ambik cabaran ckit...org kata risiko..tapi org takut nak menghadapi ini…..blh ke!!!…kalau x jadi susah nanti!!!!aku akalu blh nak duduk rileks je duit tuh beranak2…..susah le kalau ada fikiran mcm tu…..ape2 benda kita kena berusaha…jgn tunggu org dah berjaya bt sesuatu benda kita baru nak follow…..ape dia dpt x sama bila kita baru start…that the basic…pastuh mula ckp bila kita dah berjaya….blh le ko dah berjaya….dah ok…aku baru nak start ni….susah ckit le…skrg ni…aku ajak sama2 kita bt…aku share ilmu aku mner yg blh….kita iktiar sama2…..
Aku ckp dah….org bijak ambik peluang mmg blh berjaya….bila sesuatu benda tu baru..baru nak diperkenalkan….tuh la usaha kita….mcm aku..aku nampak benda ni ada potential…maybe agak payah.tapi kita ada strategy kita sendiri…bukan main belasah je…..kita bt slow and steady but efficient…kita sbg pioneer kena berusaha perkenalkan kat org..benda ni baru menguji ckit je…kalau ko nanti nak bt business besar….mcm2 dugaan ada..contoh tanam sawit…kalau kena penyakit..kena tanam balik..cost tambah…rugi…biasa..kedai mkn…kena bt loan…interest tinggi..cost pekerja.overhead cost mcm2….return selalunya 5-6 tahun……biasa le dlm business…..jgn ckp ko nak bt tu nak bt ni…tapi ko x fikir mcm mner nak bt….
Aku ckp strategy….ade cara dia…tapi x leh ckp sini…..sbb upline ku pun puji ape ku buat….dia kata aku ade effort sendiri…..seorg makcik menggelarkan dirinya mak ngah sudah pencen blh bt benda ni…..aptah lagi kita yg muda2 ni…bijak pandai belajar sampai university….tahu guna internet…x tau pun blh belajar…mak cik tuh upah org je bt website dia…tapi attitude dia positive….that’s why dia pun blh buat duit walaupun it ni x pandai sgt…..
Satu lagi aku suka benda ni adalah rangkaian network….bila ko dah ade network….ko ibarat ade cable dah…semua yg join byk golongan professional, datuk2, datin2, business, contoh homestay kat perlis..aku dah dpt connection kat sana..blh dpt discount…dia pun ade potential customer….so memudahkan urusan business lain in future…contoh..let say in future aku nak bt website services mcm ebay…aku dah ade network dah satu dunia….senang kecilkan Malaysia…dlm Malaysia ni ade 11 juta pengguna internet…kalau network ni mencecah 1 juta…aku akan promote website aku guna network..mintak tlg network kembangkan…sbb diorg mmg tolong menolong….tuh yg penting….kbykan yg join business mmg otak business…..mcm ade seorg student medic…..dia bagitau..mcm mer tahu buat manggis ni bagus..dia belajar kat overseas baru tau…..baru nak perkenalkan kat Malaysia sbb khasiat dia ubat penyakit…..so kat sini aku dah ade connection bakal doctor…ape2 rujukan…kita dah blh refer kat dia…so don’t worry…..kalau kita kekal positive….InsyaAllah blh berjaya

Satu hal lagi…even kakitangan kerajaan pun menggalakkan part time..cost hidup makin tinggi..hutang bertambah…ini mmg sesuai bt part time…..x ganggu waktu kerja…..aku pun kerja seperti biasa..aku bagitau semua org aku bt benda ni part time je….nak harap gaji x cukup….duit rumah…kereta…..nak bt insurance lagi.kahwin..so kena la ade effort ckit…so please bagi diri sendiri peluang ni bagaimana aku bagi peluang kat diri aku…..

Honestly..mula2 pun aku x percaya..tapi aku kaji sendiri..pergi ofis sendiri..faham product sendiri..tnya tuning aku yg kerja MOA…mmg diorg study buah manggis ni..so mmg betui benda ni bagus..sesuatu business nak berjaya mmg memerlukan product yg bagus…..so percayalah pada business ni….

InsyaAllah next time aku nak citer mcm mner nak plan duit yg ada instead kita duk berhutang je….kat mner tpt nak invest,,,aku tnya2 org..pengalaman org….so nak share ckit…sbb ramai org malaysia x fikirkan benda ni..sedangkan negara maju sanggup hire org utk uruskan financial dia……contoh nak invest asb pakai loan bank..semua tu ade calculation dia..act x untung pun..nak tau..nanti aku citer..sbb dah mlm ni nak tidoooo…salam

Terima kasih

No comments:

Post a Comment